ČASOVÁ OSA: Jak šel čas s NIKE

ČASOVÁ OSA: Jak šel čas s NIKE

Golfovým světem stále vibruje zpráva, která znamenala opravdovou senzaci: Nike již dále nebude vyrábět golfové vybavení. „Fajfka“ zůstane v našem sportu jen jako dodavatel oblečení a bot. Oznámení o odchodu Nike se dotklo mnohých a znamenalo pro fanoušky, hráče i placené tv


Tiger WoodsGolfovým světem stále vibruje zpráva, která znamenala opravdovou senzaci: Nike již dále nebude vyrábět golfové vybavení. „Fajfka“ zůstane v našem sportu jen jako dodavatel oblečení a bot. Oznámení o odchodu Nike se dotklo mnohých a znamenalo pro fanoušky, hráče i placené tváře americké značky velké překvapení. Zatímco se golf zastavil, aby se vypořádal s tímto krokem, pojďme se ohlédnout za tím, jak šel s Nike Golf čas. 1984 – Nike vstupuje na golfový trh první řadou bot a triček. Ta „vyšla“ jen v limitované edici, zatímco série bot známá jako Turnberry se stává hitem. 1985 - Seve Ballesteros je prvním golfistou, který se dohodl na sponzorství se značkou. Následují další velká jména jako Curtis Strange, Peter Jacobsen, Juli Inkster a vítězka dámského U.S. Open Kathy Baker. 1986 – Ženský tým University of Georgia se se coby první vysokoškolský kádr se upsal Nike. 1987 – Mužstvo Oklahoma State University vyhrává NCAA, navlečeno do Nike. 1988 - Strange poprvé obhajuje US OPEN. Povedlo se mu to v Brookline. 1989 – Je vyrobena první golfová rukavička. Jde o kombinaci kůže a "seamless palm technology“. 1990 - "The Big Swing," ve kterém si zahráli Strange a Jacobsen, je první golfovou reklamou od Nike. Společnost navíc představuje první modely vodotěsné obuvi (Air Classic Plus a Air Waverly). 1993 - Nike navrhuje premiérovou golfovou botu z Gore-Texu. Také získává roli sponzora Ben Hogan Tour, rozvojového okruhu při PGA, který odstartoval v roce 1990. 1994 - Nike posílá na trh první ručníky a pokrývky hlavy. 1996 – Se společností podepisuje Tiger Woods, údajně za 40 milionů dolarů na pět let. Nike představuje televizní spoty Hello World" a "I'm Tiger Woods", navíc produkuje boty s Woodsovou značkou. 1997 – Jednadvacetiletý Woods vyhrává s rekordním náskokem 12 ran Masters, jeho vítězné triko se masově šíří celým trhem. Nike přichází z SSL botou se speciální podrážkou kombinující hroty s gumou. 1998 - Nike Golf, vedený novým prezidentem Bobem Woodem, diskutuje o tom, že se stane oddělenou divizí americké firmy. Vyrábí první míčky: Precision Distance, Precision Tour Control, Precision Spin Control a Precision Distance Control. 1999 - Glen Day vítězí ve Hilton Head, čímž se zapisuje do kronik jako první hráč, který kdy na PGA Tour vyhrál s míčky Nike. Ikonická reklama s Tigerem, v níž žongluje s míčkem, jde do televizí. 2000 – Woods ukončuje spolupráci s Titleist a přechází na míčky Nike. Vyhrává následující čtyři majory a jeho míček s pevným jádrem dotlačí Titleist k vydání Pro V1. 2001 - Nike najímá Tima Stitese a pořizuje jeho společnost Impact Golf Technologies. Stites, jeden z nejrespektovanějších a nejvíce pokrokových mužů v golfovém průmyslu, se stává ředitelem vymýšlení a tvorby vybavení. David Duval jako první vyhrává major s vybavením od Nike, když uspěje na Open Championship v Royal Lytham & St Annes Golf Club. Woods souhlasí s pětiletou smlouvou na 10 milionů dolarů. Je představen míček Power Distance a do obchodů jde Tigerova „kulička“ Tour Accuracy TW. Nike Golf se přetváří v samostatnou divizi, zaměstnává přes 200 lidí. 2002 – Od února se hole od Nike dostávají poprvé na pulty. The Oven," výzkumné středisko, se otevírá ve Fort Worth. Woods poprvé vsadí na hole s „fajfkou“ - driver, železa a wedge – a vítězí na WGC-American Express v irském Kilkenny. 2003 - Nike přeskakuje Etonic v podílu na trhu s golfovou obuví, ztrácí jen na Footjoy. Bo Van Pelt se stává prvním hráčem, který získává turnajový titul s putterem americké značky. Míček Mojo, prodávaný v psychadelické krabičce, a driver Ignite jsou představeny. Phil Mickelson se postará o rozruch, když říká, že Tiger hraje s mizernými holemi. 2004 - Slingshot železa a CPR hybridy se dostávají do Hot Listu Golf Digestu. Do výroby jdou míčky Nike One Black and Nike One Gold. 2005 - Woods wyhrává Masters a Open Championship. Vítězství v Augusta National ozdobil krásným chipem na šestnácté jamce, při kterém míček Nike chvíli zastaví na hraně jamky a následně se „potopí“. Woods vítězí s putterem Ignite. Společnost podepsala Michelle Wie a na trh uvádí první míček pro ženy: Power Lady. SasQuatch se objevuje na PGA Tour. 2006 – Oblečení od Nike je globální jedničkou na golfovém trhu. Nike Golf navíc vede na PGA Tour ve vítězstvích podle použitých driverů, želez a faiwayových dřev. Společnost podepisuje další tvář - Anthony Kima. SasQuatch se dostává do Hot Listu Golf Digestu. Woods obnovuje kontrakt. Slingshot Tour a Hybrid železa se společně s míčkem Juice uvádí na trh. 2007 - SQ SUMO2 je prvním square driverem, který se dostává do běžného prodeje. Některé hole překračují povolené limity pro „trampolínový efekt“, Nike tedy vyrábí nové verze, ty ale propadají v parametrech. 2008 - Cindy Davis nahrazuje Boba Wooda v čele Nike Golf. Přichází s drahou kolekcí "Tiger Woods Platinum" a Nike oficiálně sponzoruje US Ryder Cup Team. Woods vyhrává US OPEN, svůj 14. major. Společnost utrží 700 milionů dolarů a zaměstnává 700 zaměstnanců. 2009 - The Air Zoom Vapor, nejlehčí dostupná bota, jde do obchodů. 2011 - Charl Schwartzel ovládl Masters. Pro Nike jde o 10. vítězství z posledních 25 majorů. Bota Lunar Control, s polstrováním Lunarlon a technologií Flywire, zaplňuje regály. 2012 - Nate Radcliffe je jmenován ředitelem nženýringu, dříve pracoval pro Cleveland Golf/Srixon. 2013 - Rory McIlroy se s Nike domlouvá na desetileté smlouvě za 200 milionů dolarů. Woods opět prodlužuje spolupráci. 2014 - Daric Ashford, který přes 20 let pracoval pro další značky Nike přes 20 let, přejímá od Cindy Davis, vedení nad divizí. Davis se loučí v 52 letech. McIlroy s vybavením americké společnosti slaví na Open Championship a PGA Championship. 2015 – Poté co v roce 2013 Nike utržil 792 milionů dolarů a o rok později 789 milionů dolarů, propadají se prodeje na 771 milionů dolarů. 2016 - Bloomberg v dubnu informuje, že prodeje golfové divize Nike klesly o 8,2 % na 706 milionů dolarů za poslední fiskální rok. Hůře si v žádném oddělení nevedli. Společnost oznamuje odchod z výroby vybavení.   Článek je překladem z americké verze Golf Digest