WOODSŮV podpis smlouvy může být pro TAYLORMADE polibkem smrti

bsg-tiger-woods-signing-webTiger Woods podepsal kontrakt na vybavení TaylorMade, opona spadla. Není se o čem dohadovat a Woods se nemá možnost vymlouvat na patálie s hledáním ideálního setu želez, wedgí, dřev, driveru a putteru. Mimochodem jednu cestičku si už uzavřel poměrně nedávno, co podepsal s Bridgestone smlouvu na míčky a prohlásil, že nejdůležitější „holí“ v jeho bagu je golfový míček.

A pokračoval dál, když míček Bridgestone B330S nazval neuvěřitelným a nejlepším, a s nejlepšími letovými vlastnostmi jakým kdy hrál. Skvělá reklama od bývalé světové jedničky.

Kde jsou ty časy, když vychvaloval míčky svého velkého a letitého sponzora Nike Golf a míčky RZN. To ale ještě nikdo netušil, jak to s jejich historií a výrobou možná je.

Mohlo by to skoro vypadat, že vychvaluje jen to, na co podepíše smlouvu a nejlepší je vždy to poslední, za co mu někdo zaplatí, ale možná byste se velmi mýlili.

A to velmi. Realita může být někdy skryta za dlouhodobým plánem.

Ony ty spletitosti vedou daleko dál, až třeba k čirým spekulacím.

Stále platí a platit bude, že na každém ŠPROCHU, přeci jenom může být té skryté pravdy TROCHU.

POJĎME SI TEDY VÝVOJ POSLEDNÍ DOBY ZREKAPITULOVAT A TROCHU ZASPEKULOVAT:

  • Woods hraje s vybavením Nike Golf.
  • Nike Golf ohlašuje odchod z golfového průmyslu, konči s výrobou holí, bagů a míčků.
  • Woods (a mimochodem i McIlroy) se tuto zprávu prý dozvídá až z médií. Je překvapen? Zcela určitě, možná dokonce zaskočen.
  • Woods testuje driver a dřeva TaylorMade a dál hraje železy, wedgemi Nike Golf a míčky RZN.
  • Šíří se zvěsti o prodeji značky TaylorMade.
  • Zájem má Bridgestone Golf.
  • Bridgestone Golf zprávu dementuje.
  • Woods testuje míček Bridgestone B330s.
  • Woods podepisuje smlouvu s Bridgestone Golf na míčky B330s.
  • Do tisku proniká zpráva, že míčky pro Nike Golf se vyrábí na stejné lince a továrně jako Bridgestone Golf. Náhoda?
  • Woods podepisuje smlouvu s TaylorMade.
  • Woods má stále platnou smlouvu na oblečení Nike Golf.
  • Nike Golf i nadále vlastní práva na značku TW a smlouva s Woodsem běží dál. Týká se i reklamního prostoru na jeho oblečení, kde i nadále smí být pouze háček a logo TW.

A TEĎ TA SPEKULACE:
Bridgestone Golf kupuje TaylorMade, Nike Golf definitivně zaniká. Woods dodrží smlouvu s Nike a poté se na jeho oblečení objeví nové logo TGR a patrně i velké B.

BUDE TO NAKONEC PRO TAYLORMADE NEBO BRIDGESTONE POLIBEK SMRTI?
bsg-tiger-woods-ball-webZa prostředky, které Nike Golf investoval do vývoje a výroby golfového vybavení, vždy stály zisky z prodeje sportovního vybavení mateřské společnosti Nike. Světová sportovní jednička se kdysi rozhodla, že své jméno spojí se světovou golfovou jedničkou a zkusí své štěstí v golfovém průmyslu.

První kontrakt na 100 milionů dolarů pro Woodse opravdu společnosti pomohl a značka se začala dostávat do podvědomí. Obraty během prvního roku vzrostly o 700 %. O tom, že to bylo v podstatě z nuly a Nike Golf předtím neexistoval, už se nikde moc nemluví. Každopádně od společnosti Nike z pohledu marketingu – geniální.

Přesto se ani s Woodsem, a později McIlroyem a dalšími hvězdami nepodařilo získat více jak 7 % světového trhu. Pro mateřskou společnost zanedbatelný podíl a patrně ekonomicky dlouho neudržitelný stav. Není se tak co divit, že nakonec padlo manažerské rozhodnutí a značku zlikvidovat, nenavyšovat celkovou ztrátu nebo chcete-li, ořezat a nechat si jen to lukrativní – Woodse, oblečení a značku TW. A případně další velké hvězdy, které oblečení nosí nejen na hřišti, ale i do tělocvičny nebo na běh, fotbal, tedy tam, kam chodí většina normálních lidí, kteří ani golf hrát nemusí, přesto minimálně jména jako Woods nebo McIlroy znají.

Rozumné. Prozíravé.

Nehledě na to, že i po ohlášení odchodu ze světa výrobců golfového vybavení se u Nike objevil další velký kontrakt, a to se současnou světovou golfovou jedničkou, kterou je momentálně Australan Jason Day.

A ejhle, ten odešel od Adidasu, značky, která vlastní TaylorMade a po vzoru Nike se své golfové divize chce zbavit také.

Pro Adidas zřejmě podobné rozhodnutí jako u Nike. Ošetřit ztráty, v tomto případě formou prodeje a minimalizace škod. Nikoliv klasickou cestou – likvidace za každou cenu a nenavyšování dalších nevratných nákladů.

A jakou roli v tom hraje Woods?

TaylorMade se pyšní více než 125 podepsanými hráči, tedy přesně to bylo ještě 25. ledna 126 a teď to je 126 + Woods. K jeho největším hvězdám dále ještě ve středu patřili Dustin Johnson, Jason Day, Sergio García a Justin Rose.

Odhadovaný (nepotvrzený) rozpočet TaylorMade na smlouvy s hráči? Přibližně 40 – 50 milionů dolarů ročně z čehož jen velká čtyřka odčerpá přibližně 20 – 25 milionů dolarů, tedy celou polovinu a na zbylých 122 hráčů zbývají jen drobečky. V průměru něco málo přes 200 tisíc dolarů ročně – kapesné a ve většině případů pouze formou vybavení a servisu.

A teď k tomu přibyl ještě Woods a možná jen prohloubil celkovou ztrátu značky o další – pravděpodobně desítky – miliony dolarů.

Velká čtyřka se s ním určitě dělit nebude. V golfu platí jediné – každý hraje sám za sebe, i v otázce smluv a peněz, nebo spíš, hlavně v otázce smluv a peněz.

Co to může znamenat? Navýšil snad podpis smlouvy hodnotu značky nebo ji poslal do ještě větší ztráty?

Na tuto otázku dnes nikdo otevřeně neodpoví stejně, jako nikdo nepotvrdí, zda TaylorMade ve ztrátě je nebo nikoliv, a kolik činí roční injekce mateřského Adidasu.

Woods tak může být otázkou buď velké obchodní ekvilibristiky a virtuálního navýšení hodnoty značky a jejího PR, nebo také podřezání si vlastní větve a navýšením již tak poměrně vysokých nákladů. Je tedy otázka, zda TaylorMade bude s Woodsem více nebo méně sexy pro potenciální kupce. A kde momentálně v pozadí stojí Bridgestone Golf, potažmo Woodsova nová společnost TGR.

SPEKULACE NA DRUHOU, KTERÁ VEDE K TGR
TGRTou může být již několik měsíců stará zvěst o zájmu o TaylorMade samotným Woodsem. Je sice pravda, že jeho celkové výdělky už přesáhly 1,4 miliardy dolarů (podle neověřených zdrojů dokonce 1,6 miliardy dolarů). Letos tak možná po podpisu dvou nových kontraktu s Bridgestone Golf a TaylorMade patrně pokoří další magickou hranici ve výši 1,5 miliardy (39 000 000 000 korun), ale koupě tohoto gigantu a světové čtyřky (dle počtu smluvních hráčů), je i pro něho příliš velkým soustem.

A na scénu tak opravdu poprvé a ve velkém může vstoupit jeho nová společnost TGR (Tiger Woods Ventures). A to Ventures si s dovolením – a s odstupem času – přeložte sami. Možná se opravdu bude jednat o dobrodružství, možná cestu vpřed, možná správnou akci, ale také třeba o velmi riskantní podnik.

Nechme se překvapit. Nakonec se stejně ukáže, zda bude Woods hrát jen s háčkem na oblečení, se značkou TaylorMade, velkého B, pod který TaylorMade spadne nebo vše zastřeší pod vlastního TGR. Vše závisí také na tom zda a jak bude letos hrát. Jak pomůže této rodící se myšlence nebo zda značku TaylorMade, nikoliv zatím TGR, pošle ke dnu.

Jen pro zajímavost, i když opět nelze čísla plně ověřit, má Titleist 799 smluvních hráčů (více či méně pouze v podobě vybavení a hrajících s jejich míči), Cleveland/Srixon 174, Ping 131, TaylorMade 126 + Tiger Woods a Callaway 80. Ostatní značky spíše paběrkuji nebo nevynakládají na propagaci prostřednictvím hráčů až takové prostředky (Cobra Puma 15, PXG Golf 13, Wilson Staff 13 a Bridgestone 9).


VŠE JEŠTĚ MŮŽE HODNĚ ZAMOTAT McILROY
profimedia-0310643571Světová dvojka Rory McIlroy se může velmi brzy – možná hned po Woodsovi – zapojit do licitace o podpis další „lukrativní“ smlouvy na golfové vybavení. Oblečení to nebude, to má podepsané s Nike a jeho smlouva běží dál. Také on se teď baví testováním holí a zprávy o jeho sbírce v bagu baví celý svět.

A má to i podobný vývoj, jako jeho ještě nedávno velký vzor.

Nejdříve to byla zpráva o plné garáži míčků Nike Golf RZN, které mu vyhovovali a měl jich podle vlastních slov dost na ne jen jednu golfovou kariéru. O týden později už vychvaloval Titleist Pro-V1x – mimochodem s těmito míčky už hrál i na SA Open na začátku roku.

Pak to je putter, po Nike Golf sáhl po Scotty Cameron (hrál s ním již v rámci Ryder Cupu v Hazeltine) a teď najednou prý puttuje s Odyssey od Callaway Golf. Ale to je jen marketing, v ruce měl i v Glendoweru na jihu Afriky svůj osvědčený Scotty Cameron.

rory-bag-rory-foundWedge měl nejdříve staré od Nike Golf, v Jihoafrické republice už to byly SM-6 od Titleistu. U driveru přešel od Nike Golf k TaylorMade a Callaway a železa Callaway (a zatímco drivy neutrpěly,  problémy měl s krátkou hrou železy).

Ono je to vlastně i vidět na jeho posledním modelu bagu, kde už není velký háček, ani jiné logo výrobce, ale jen podpora jeho nadace a velký nápis RORY FOUNDATION. A pěkná sbírka různého železného a karbonového harampádí. Na oblečení nic jiného, než háček.

Svět se točí kolem hvězd a tyhle hvězdy s golfovým mikrosvětem občas umí točit pořádně.

Tiger už si své piruetky zatančil, řada je na korunním princi, jehož tanečky s potenciálním partnerem teprve čekají.

Nechme se překvapit, jaký míček a hole budou podle Roryho ty nejlepší.

Pravděpodobně se to dozvíme už velice brzy. Možná na začátku března těsně předtím, než se opět po únavové zlomenině žebra vydá na hřiště.


NA CO SI VSADÍTE VY?

  • TaylorMade zde bude dál, přežije a navíc koupí do své rodiny i McIlroye
  • Vše, i přes důrazné popření spekulací, převezme Bridgestone Golf, značku TaylorMade zachová a nechá si jen výrobu míčků
  • Za vším hledejte Tigera. Nakonec sežene partnery a TaylorMade (ve spolupráci s Bridgestone Golf) koupí a zastřeší svou značkou TGR

– ROBIN DRAHOŇOVSKÝ


 

Autor článku: GolfDigest C&S

Sdílet

Komentáře

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace