Stanovisko Právní komise ČGF k 16.3. - kompletní uzavření golfových zařízení

Stanovisko Právní komise ČGF k 16.3. - kompletní uzavření golfových zařízení

Usnesením vlády ČR č. 214 ze dne 15. 03. 2020 o přijetí krizového opatření, s účinností ode dne 16. března 2020 (od 0:00 hod.) do dne 24. března 2020 (do 6:00 hod.) vláda zakazuje přítomnost veřejnosti v provozovnách poskytovatelů služeb – vnitřní i venkovní sportoviště.


Vstup v účinnost tohoto Usnesení tedy pro provozovatele golfových zařízení, tedy hřišť, indoorů a drivingů znamená následující:

  1. Veřejnosti je zakázáno na sportoviště vstupovat. Tento výslovný zákaz jednoznačně ukončuje jakékoliv debaty a úvahy z předchozích dnů a znamená, že každý, kdo na sportoviště (golfové hřiště, indoor, akademii, fotbalgolf, footgolf, driving atd.) vstoupí, poruší explicitní zákaz se všemi hmotněprávními (až 3 miliony korun) a trestněprávními (porušení zákazu je nově trestným činem) důsledky pro občany - hráče/návštěvníky.
  2. Provozovatelé těchto sportovišť se mohou dostat do kolize se zákazem tím, že navzdory shora uvedenému umožní porušování zákazu. Umožnění porušování zákazu je třeba spatřovat nejenom v tom, že by provozovatel (majitel, zřizovatel atd) do zakázaného zařízení zájemce vpustil (např. odbavil), ale i tím, že nepřijme taková opatření, která po něm lze spravedlivě požadovat.

    Takovýmito opatřeními dozajista bude vyvěšení informačních cedulí obsahujících např. text: "Usnesením vlády ČR č. 214, ze dne 15.03.2020 vláda ČR do dne 24.03.2020 ZAKAZUJE přítomnost veřejnosti v provozovnách poskytovatelů služeb – vnitřní i venkovní sportoviště. Z těchto důvodů je toto zařízení UZAVŘENO. Každý, kdo poruší zákaz, se vystavuje nebezpečí zákonného postihu (až 3 miliony KČ či trestní stíhání)."
  3. V rámci specifik golfových hřišť a drivingů je třeba vyložit, co ještě lze považovat za opatření, které lze spravedlivě požadovat a co již nikoliv. U indoorů je takovýmto opatřením jednoznačně uzavření (uzamčení) prostor s vyvěšením upozornění, čímž je nade vší pochybnost znemožněno veřejnosti do prostor vstupovat.
  4. Na venkovních sportovištích bude situace složitější a bude na každém hřišti jiná. Nelze spravedlivě požadovat, aby provozovatelé na všech přístupových cestách, či dokonce v nějakých rozestupech po obvodu hřiště vyvěšovali upozornění. Naopak ale doporučujeme, aby takovéto upozornění bylo umístěno v místě, kde probíhá obvykle odbavení hráčů, vhodné také bude ho umístit i třeba na příjezdovém parkovišti, popř na odpališti jamky č. 1.
  5. Drivingy - tam, kde to je možné (což je většina případů drivingů v ČR), doporučujeme rovněž umístit upozornění u vstupu a výdejní automaty na míče vyřadit z provozu. Drivingy, které mají uzavíratelný vstup, by měly tyto vstupy uzamknout a umístit upozornění.

Shora uvedený výklad je vydáván jako doporučení, směřující k ochraně subjektů zabývajících se golfem před sankcemi, jejichž masivní aplikaci v období až pomine krize, a budou se řešit její dopady do ekonomiky, lze ze strany orgánů očekávat. I nadále však platí, že za provoz jednotlivých zařízení plně odpovídají subjekty, které k nim mají právo hospodaření.

V této souvislosti tedy odmítáme různé účelové výklady typu, že golfové hřiště lze chápat jako park, či úvahy o náhlém pronájmu hřiště společnosti s ručením omezením bez majetku, kterou později lze obětovat atd. Podstatou opatření vlády je zamezit tomu, aby se osoby (s výjimkou zaměstnanců při výkonu práce či vyjmenovaných služeb) mohly setkat. Důrazně tedy varujeme před jakýmkoli obcházením Usnesení vlády ČR.