DECOLT GRAND: INSPIROVÁNO LOGIKOU

DECOLT GRAND: INSPIROVÁNO LOGIKOU

„NEJVĚTŠÍ VÝZVOU je teď pro nás všem vysvětlit, že Decolt Grand není bag s netradičním umístěním holí, se kterým hraje ten vysoký brýlatý Čech na European Tour, ale kompletní systém,“ říká o úspěchu značky Golf Geum její CEO FILIP BUBRLE. Myšlenka, která vzešla po jedné nepříjemné příhodě před patnácti lety na hřišti z hlavy vizionářského loutkáře, se proměnila v designový kousek, o který je dnes zájem po celém světě. Svou zásluhu na něm má i současný nejlepší domácí hráč Ondřej Lieser, který se rozhodl tento český produkt propagovat.


S ROBINEM DRAHOŇOVSKÝM

JAKÝ JE PŘÍBĚH VOZÍKU GOLF GEUM? KDO STOJÍ ZA JEHO VZNIKEM? PRÝ JE TO ČESKÝ GOLFISTA, VÝROBCE LOUTEK A VIZIONÁŘ… To je pravda a samotná historie značky sahá už nějakých 15 let zpátky. Byl to opravdu velmi šikovný český loutkář, který byl současně příležitostným golfistou. Vyvinul ho na základě osobní zkušenosti, kdy se mu při hře rozbil vozík a sám začal nad jeho konstrukcí přemýšlet. Z jeho pohledu prvním nelogickým řešením bylo umístění těžiště, a proto obrátil hole hlavami dolů, aby ho posunul co nejníže. To byla první myšlenka a celý koncept se začal pomalu formovat. Tehdy ale šlo jen o dvoukolový ruční vozík s integrovaným bagem pod názvem Decolt.

 


DECOLT – CO SI POD TÍM MÁME PŘEDSTAVIT? Hole, které jsou uspořádané do vějíře a mají symbolizovat zásobník koltu – DEsign COLT. A slovo dekolt samo o sobě vyvolává emoci. Sám říkal, že na hezký dekolt je vždy hezký pohled a každý chlap se rád podívá (smích). Nicméně na dekolt nebo poskládání holí na bagu odkazuje i název společnosti Golf Geum Technology, protože „geum“ latinsky označuje poskládání okvětních lístků trvalky kuklíku šarlatového, které je také do vějíře.

 


KDY SE ZAČALA PSÁT JEHO NOVÁ HISTORIE? To, co dnes všichni znají pod názvem Decolt Grand, vzniklo asi před šesti lety. Už od samotného začátku bylo záměrem vytvořit z původního dvoukolového vozíku to, čemu dnes říkáme modifikovaný golfový systém. Mít možnost z jednoho bagu vytvořit další čtyři varianty, a navíc elektrifikovaného, dálkově ovládaného vozíku. Něco, co bude cool a sexy.

 


ZPOČÁTKU SE ZDÁLO, ŽE KONCEPT UMÍSTĚNÍ HOLÍ OBRÁCENĚ A VNĚ VOZÍKU BUDE JEHO NEJVĚTŠÍ NEVÝHODOU. JAKÁ JE SITUACE DNES? Právě naopak. Hole venku poutají pozornost, a navíc technicky to ani jinak vyrobit nejde. Hole venku tvoří celý produkt jiným, přehlednějším, zajímavým a – budu se opakovat – sexy.

 


JE VŠEOBECNĚ ZNÁMO, ŽE NEJVĚTŠÍM PROBLÉMEM KEDÍKŮ JE UDRŽET V DEŠTI GRIPY HOLÍ V SUCHU. JAK TO ŘEŠÍTE NA VAŠEM BAGU? To je velmi častá otázka a má velmi jednoduchou odpověď. Každý profesionální hráč vám potvrdí, že problémem nejsou hole, ale kvalitní rukavička. My celý problém řešíme pláštěnkou přes gripy nebo přes celý vozík. Navíc hole jsou obráceně a voda odtéká z gripů pryč, nikoliv na ně jako u klasického bagu, kde jsou nejníž, takže v podstatě stojí ve vodě.

 


VOZÍK VYPADÁ VELMI SUBTILNĚ. KOLIK POJME VYBAVENÍ? Celý systém je navržený tak, aby vše působilo organizovaně, nejen hole, a aby ve všem byl pořádek. Vezmete hůl a vrátíte ji na stejné místo, vlastně ani nemáte možnost ji vrátit nikam jinam. Stejné to je s úložným prostorem, který tvoří sedm kapes s jasně daným účelem a funkcí. Dvě největší spodní potravinové kapsy mají termo vložku a pojmou nejen dvě velké nebo pět malých lahví vody, ale i svačinu. Další spodní kapsa slouží pro odkládání oblečení do deště. Poslední spodní kapsa je na týčka, míčky a další relativně těžké věci. Horní kapsy slouží pro ukládání drogistických potřeb, jako jsou opalovací krémy, repelenty nebo papírové ubrousky. Zvláštní kapsa je pro mobilní telefon, peněženku a další cennosti a do poslední kapsy se dává dálkoměr. Poslední malá kapsa pojme pláštěnku. Každá věc má své místo a vede i hráče k pořádku. Většina našich zákazníků se rekrutuje právě z hráčů, kteří mají rádi ve svých věcech pořádek a mají současně rádi design.

 


DECOLT GRAND JE NEPOCHYBNĚ DESIGNOVÝ KOUSEK. POJĎME ALE K TECHNICKÉ STRÁNCE. CO HO POHÁNÍ? Motorizace je jedna z věcí, na které jsme opravdu pyšní. Jako zdroj energie používáme japonské lithiové baterie, které umožní dojezd až 72 jamek. K pohonu pak německé motory, které se používají v kardiostimulátorech. Rádi říkáme, že náš motor má srdce, a kardiostimulátor udělá chybu jen jednou. Každé kolo má svůj motor a oba jsou řízeny naší vlastní sofistikovanou elektronikou, která má krom řídicích funkcí i spoustu pojistek proti nárazu, požáru nebo jízdě po a ve svahu.

 


JE PRAVDA, ŽE PRÁVĚ JÍZDU VE SVAHU ŘÍDÍ GYROSKOP, KTERÝ SE POUŽÍVÁ PRO ŘÍZENÍ VRTULNÍKŮ? Ano, gyroskop používáme pro řízení jízdy po šikmé ploše. Vyrovnává rychlost, řídí obě kola při jízdě ve svahu a pomáhá i při jízdě do nebo ze svahu. To, že se vám vozík překlopí, je ve většině případů uživatelskou chybou. Když zastavíte ve velkém svahu, vozík sám pozná, že by při prudkém rozjezdu přepadl, a zastaví se. Aby ale nikdy nepřepadl, není dnes ještě možné zajistit. Ani ty nejmodernější vozy ještě neumí zabránit kolizi. Každé auto i vozík musíte mít pod kontrolou.

 


PŘEDPOKLÁDÁM, ŽE TO ALE NENÍ JEDINÁ TECHNOLOGICKÁ ZAJÍMAVOST… Máte pravdu, není, specialitou je i systém rekuperace. Při jízdě z kopce slouží nejen k dobržďování, ale hlavně k dobíjení baterie. Paradoxně vám tedy baterie vydrží déle při používání na kopcovitých hřištích než na těch rovinatých.

 


Z ČEHO JE VLASTNĚ CELÝ VOZÍK VYROBENÝ? To je ta neuvěřitelná věc. Celý monokok a všechny základní díly konstrukce váží méně než 1,5 kilogramu a jsou vyrobené z karbonu. Navíc ve společnosti, která stejné komponenty vyrábí i pro ty nejlepší sportovní vozy na světě. I materiál, který používáme na výrobu pneumatik, je totožný s tím, jaký používají nejprestižnější značky pro výrobu podrážek bot pro maratonce. Díky tomu jsou kolečka lehká, měkká a mají skvělou trakci. Dnes se tyto materiály používají třeba ve Formuli 1, a jsou proto drahé, ale kdo ví, jak to bude za 15 let. Kvalita se promítá do ceny, to je pravda, ale nechceme zaujmout cenou, prvotní je kvalita, bezporuchovost a životnost. Proto je také garance na materiál pět let.

 


VOZÍK PRÝ UMÍ PŘES USB KONEKTOR NABÍT I MOBILNÍ TELEFON NEBO DALŠÍ ZAŘÍZENÍ. JAKÁ JE ALE PŘI VYUŽITÍ VŠECH ELEKTRONICKÝCH HRAČEK SPOTŘEBA A VÝDRŽ BATERIE? Jak jsem říkal dříve, že se snažíme hráče naučit pořádku, pak při běžném provozu by to neměl být žádný problém. Ano, vozík ujede až čtyři hřiště, ale jak říkáme – když víte, že budete zítra hrát, je dobré se na to připravit a vozík si plně dobít, protože nevíte, co vás na hřišti druhý den potká. Ta výhoda výdrže baterií je spíše v tom, že máte možnost jednat flexibilně, třeba tím, že po skončení jedné hry můžete jít ještě jednou nebo můžete vyrazit na golfový víkend, aniž byste museli s sebou vozit nabíječku. Můžete pak využít zdroj jako powerbanku jak pro sebe, tak pro spoluhráče a další a další…

 


V JAKÝCH VARIANTÁCH SE VYRÁBÍ? LIŠÍ SE I VLASTNÍM VYBAVENÍM? Pouze v jedné, té nejvyšší variantě Decolt Grand. Je pravda, že si všichni myslí, že máme několik produktů, dvoukolový, tříkolový, elektrickou verzi… My prodáváme celý systém, který vám dává možnosti si z něj vytvořit to, co právě potřebujete. Samostatný bag při jízdě na bugině, dvoukolový ruční vozík třeba jen pro cestu na driving nebo manuální či elektrický tříkolový vozík s dálkovým ovládáním, který vám jako jediný dá zažít pocit profesionálního hráče.

 


PROFESIONÁLNÍHO HRÁČE? Ano, ten pocit hráče, který využívá služeb caddieho a chodí po hřišti s rukama v kapsách. (smích) To je nejlepší fitness, cardio, kdy se volně pohybujete po hřišti bez rukou na madle. Kolikrát pocit bolesti zad není ze švihání holí, ale ze čtyř hodin pohybu v nepřirozené poloze, kdy máte ruce před sebou a tlačíte nebo řídíte vozík. Navíc jsou tu otřesy, které se z vozíku přenášejí do rukou a celého těla. S naším vozíkem je to větší prožitek, můžete si s ním hrát nebo si s ním i povídat.

 


UNIKÁTNOST ŘEŠENÍ JE KOMBINACE VOZÍKU A BAGU JAKO JEDNOHO CELKU. VYRÁBÍ SE I VARIANTA BEZ KOLEČEK, NA ZÁDA? Ta je teď velmi populární i díky našemu hráči Ondřeji Lieserovi a jeho účasti na turnajích European Tour v Keni. I když na druhou stranu je pro mě vůbec ta myšlenka 15kilového bagu na zádech, zvláště dnes v 21. století, naprosto nepochopitelná a je to jen restrikce na turnajích této úrovně. Snad se to časem změní stejně jako na turnajích juniorů ve Spojených státech, kde za změnou nestojí nikdo jiný než Petr Korda. Když jeho holky Jessica a Nelly začaly hrát, vyjednal jim zdravotní výjimku a jako první začaly chodit po hřištích s vozíkem. Dnes je to v této kategorii v Americe běžné.

 


JAK JE TO S INDIVIDUÁLNÍMI POŽADAVKY? JE MOŽNÉ SI NECHAT VYROBIT VOZÍK VE VLASTNÍCH BARVÁCH A Z RŮZNÝCH MATERIÁLŮ? Na každém vozíku je velký podíl lidské práce a každý je svým způsobem originál. Není tak problém vyrobit cokoli a na základě individuálních požadavků. Můžete si pak k vozíku vybudovat osobní vztah. V základu máme 12 barev, ale není problém jakoukoli specifikaci v barvě, vzoru nebo materiálu změnit. Ve standardu máme materiály, které se používají při výrobě námořních jachet, ale běžná je i kůže nebo cokoli na přání klienta.

 


PŘED TŘEMI ROKY JSTE NAVÁZALI SPOLUPRÁCI S ČESKÝM PROFESIONÁLEM ONDŘEJEM LIESEREM. POPRVÉ SE TAK VOZÍK OBJEVIL NA TURNAJÍCH CHALLENGE TOUR. JAK NA NĚJ REAGOVALI OSTATNÍ HRÁČI? To je spíš otázka na Ondru, který by se nad touhle otázkou asi hodně zasmál. Je to jako všude jinde – polovina bude vozík obdivovat, polovina ho zhanobí. Vyvolává emoce, a pokud se tak stane, může být úspěšný. My s emocí pracujeme a věříme, že se nám ji i do designu našeho produktu podařilo přenést. Jinak by to byla jen další šedá myš na regálu. U těchto produktů platí, že při koupi hrají ze 75 % roli emoce, z 25 % racionálnost.

 


A POZDĚJI NA TURNAJÍCH V KENI? To bylo úžasné. Nejen že poprvé v historii nastoupil český hráč s plnou kartou na European Tour, ale poprvé se na tomto okruhu objevil český produkt, který na sebe strhl obrovskou pozornost. Paradoxně ale obletěl celý svět jako bag a nikdo nedokázal pochopit, že to je 75 % vozíku. Najednou začali chodit z celého světa objednávky na ten bílý bag, co nosil ten vysoký brýlatý kluk, ten golfista, který je jiný. Na to jsme připraveni nebyli. Největší výzva pro nás je teď vše správně vykomunikovat.

 


JE TO TA NEJVTIPNĚJŠÍ REAKCE, ŽE SI LIDÉ OBJEDNÁVAJÍ NĚCO JINÉHO, NEŽ VYRÁBÍTE? Asi ano, ale těch reakcí z celého světa, ať už kladných nebo záporných, byly tisíce. Jsme nicméně šťastní, že ty kladné převažovaly. Vtipné to bude v momentu, až lidé uvidí, že z bagu se dá postavit i velmi sofistikovaný vozík.

 


JESTLIŽE SI ALE HRÁČ OVLÁDÁ VOZÍK JAKO AUTÍČKO NA DÁLKOVÉ OVLÁDÁNÍ, NEODVÁDÍ TO JEHO POZORNOST? Naopak si myslím, že daleko větší pozornost odvádí jeho tlačení nebo nošení. Hraní si s ním může odvést pozornost v momentu, kdy zahrajete špatnou ránu a pozornost od ní odvést plánovitě chcete. Běžný bag můžete v emoci uhodit holí, u tohoto si to rozmyslíte a raději si s ním budete povídat nebo si s ním hrát. Decolt je váš kamarád, který vám na hřišti pomůže. Ondra s ním bavil i spoluhráče ve skupině. Možná i díky vozíku pak byl mezi ostatními zapamatovatelný.

 


JE JEŠTĚ NA ČEM PRACOVAT. PROZRADÍTE, CO BUDE DALŠÍ KROK, JAKÝM SMĚREM PŮJDE VÝVOJ? I když produkt považujeme za kompletní, stále ho vyvíjíme. Už před třemi lety jsme si mysleli, že je hotový a není na něm co zlepšovat, přesto nám praxe ukázala, kde jsou nějaké drobné mezery nebo co si klienti přejí. Teď už připravujeme třetí generaci, ale zatím si novinky necháme pro sebe a představíme je v ten správný čas.

 


NEPROZRADÍTE ASPOŇ, ZDA NEPLÁNUJETE TŘEBA NĚCO JAKO ELEKTRONICKÉHO CADDIEHO, PROPOJENÍ S GPS NEBO MĚŘENÍ VZDÁLENOSTÍ? To je jedna z věcí, na které se třeba naši zákazníci mohou v budoucnu těšit, ale nechceme vymýšlet vymyšlené nebo přesvědčovat kohokoli, kdo používá třeba golfové hodinky, že náš systém je lepší. Sám vidíte, že stačí otočit hole, a jaké emoce to vyvolá! Golfisté jsou neuvěřitelně konzervativní lidé a vše chce svůj čas. Téměř každý dnes používá chytrý telefon, ale přechod z tlačítkového také chvíli trval. I na golfu bychom si měli dopřát vše, co nám hru zpříjemňuje, usnadňuje nebo zkvalitňuje.

 


KOLIK BYCHOM SI NA NĚJ MĚLI PŘIPRAVIT PENĚZ? Naše politika je, aby zákazník dostal produkt po celém světě za stejnou cenu, což je 5600 eur. Jeden model, jedna cena a kompletní systém, který vám nabídne více možností.

 


KDE VŠUDE DNES VAŠE EXTRAVAGANTNÍ VOZÍKY JEZDÍ, KDO SI JE OD VÁS KOUPIL? SLYŠEL JSEM, ŽE JEDNÍM JE I RORY SABBATINI A DALŠÍ HRÁČI MAJÍ ZÁJEM, JE TO PRAVDA? Sabbatini ho opravdu soukromě používá a má od nás doma celkem tři. Vlastně je to díky Ondrovi, který s ním hrál finálové kolo na turnaji Slovak Championship Open. Sám mě v průběhu kola přišel pozdravit a říct, že děláme skvělou věc. Po osmnácté jamce mě pozval na kafe a tři si rovnou pro sebe a rodinu objednal. Měl jen jedinou podmínku, a to abych mu je osobně na Floridu dovezl. (smích) Má stejně jako Ondra standardní typ, i když teď mu připravujeme verzi XXL, kam by se vešlo i oblečení pro kedíka a další vybavení. Bylo to pro nás obrovské ocenění a dodalo nám to sebevědomí a pocit, že to neděláme zrovna špatně. Zájem mají i další hráči, jen nás teď trochu brzdí covid.

 


TUŠÍM, ŽE JDE O RUČNÍ VÝROBU. ČISTĚ HYPOTETICKY, POKUD BY PŘIŠLO ZE SVĚTA VÍCE OBJEDNÁVEK NAJEDNOU, JAKÁ JE VAŠE VÝROBNÍ KAPACITA? Momentálně jsme schopni vyrobit až tisíc vozíků za rok, ale teď kapacitu čtyřnásobně navyšujeme. Kvůli koronaviru na některé komponenty čekáme, ale pravdou je, že na pěkné nebo nezvyklé věci si lidé rádi počkají.

 


PŘIZNEJME SI, ŽE VÁŠ PRODUKT JE VELMI FUTURISTICKÝ A HRÁČI GOLFU JSOU KONZERVATIVNÍ, NAVÍC VŠE V GOLFU JE BĚH NA VELMI DLOUHOU TRAŤ. VĚŘÍTE, ŽE NAKONEC NA SVĚTOVÉM TRHU USPĚJETE? Nás produkt je patentovaný po celém světě a jsme přesvědčeni, že se nakonec dokáže prosadit. Golf hraje 60 milionů lidí, a kdyby to bylo jen jedno procento, je to číslo, které by nás katapultovalo mezi jedny z největších exportérů v České republice. Přesto je velmi těžké se někam dostal a ještě těžší se tam udržet, na trhu se etablovat. Je to stejné i pro Ondru. Dostat se na European Tour je jedna věc, druhá je se tam udržet. V byznysu to je stejné a jdeme si za svým cílem krok za krokem. Víme, že za sebou máme šest let tvrdé práce, která se dnes začíná zúročovat, a Decolt Grand jednou bude globálním produktem. Možná i hole v bagu budou jen hlavami dolů. I proto je naším sloganem „Inspired by logic“ a jsme hrdí na to, že Decolt je čistě český produkt. Proto jsme si jako našeho hráče vybrali Ondřeje Liesera, ne zahraniční hvězdu, a snažíme se k úspěchu stoupat společně.

 

CELÝ ČLÁNEK vyšel v magazínu GOLF DIGEST C&S, které vyšlo VE ČTVRTEK 13. KVĚTNA 2021