Golf je konečně připravený na pohled do zákulisí

Golf je konečně připravený na pohled do zákulisí

TEN NÁPAD SE ZRODIL na golfovém hřišti, jak také jinak. Chad Mumm je totiž nejen ředitelem zábavních pořadů ve Vox Media Studios, ale – jak o sobě sám rád říká –, golfový pacient. Svou vizi nejprve představil v průběhu pravidelné partičky golfu v Shadow Creek v Las Vegas Chrisu Wandellovi: dokument ze zákulisí, který by sledoval hráče po celou sezonu. Byl to posledních pět let Mummův vysněný projekt, který dozrál v momentu, kdy shoda náhod udělala z Wandella, viceprezidenta PGA Tour pro média, velmi pozorného a zaujatého posluchače.


Nová dokumentární série, která poběží na Netflixu

Napsal Dan Rapaport / Ilustroval Kyle Hilton

Streamovací platformy, které obvykle nemají hluboko do kapsy, totiž v poslední době projevily ochotu investovat své peníze do prémiových sportovních dokumentů. A generace nových hvězd z řad dvacátníků zase propadla touze sdílet své životní osudy s fanoušky na sociálních sítích. Zásadním momentem bylo i to, že komisaře PGA Tour Jaye Monahana zaujaly výhody prezentace golfu, a to v méně „filtrované“ podobě. Wandell nicméně velmi dobře věděl, že k tomu potřebuje ještě třetí stranu, a protože po letech přátelství měl důvěru v Mumma a Voxe, celý nápad předložili Monahanovi společně.

Monaham byl okamžitě pro, pokud tedy budou pro i samotní hráči. A celá práce s tím padla na Mumma, který další dva roky strávil přesvědčováním kluků na tour, aby se nechali zdarma pronásledovat nejen za provazy, ale i mimo ně, v soukromí. První, kdo se vším souhlasil, byl Rickie Fowler. Velmi rychle a chytře vycítil příležitost, jak zaujmout novou demografickou skupinu fanoušků a vytvořit si tak s nimi hlubší pouto. Tony Finau a Cameron Champ se přidali krátce poté. Stejně tak Justin Thomas, mimochodem velký fanoušek jedinečného dokumentu NFL z dílny HBO, sportovní série ze zákulisí amerického fotbalu „Hard Knocks“.

„Fanoušci mohou vidět na Instagramu fotky nebo krátká videa, jak odpaluju míčky nebo jak cvičím, ale nevidí, co se děje na fittingu nebo jak trávím čas se svým tátou,“ říká Thomas. „Třeba mě jen vidět, jak s kamarády sledujeme fotbal a popíjíme u toho pivko – je tu spousta věcí, které musíme lidem ukázat, aby lépe porozuměli tomu, kdo opravdu jsme, a které o nás trochu rozšíří povědomí.“

Mumm s Wandellem si také zajistili spolupráci se čtyřmi nejprestižnějšími turnaji, což znamenalo přesvědčit čtyři nezávislé organizace pořádající turnaje major, aby kamerám umožnily do té doby zcela bezprecedentní přístup k hráčům. „Je to o lidech, ne o turnajích,“ vysvětlil Wandell.

Posledním kouskem skládačky pak bylo najít společnost, která by celý projekt nejen zafinancovala, ale také dokázala mezi diváky dostat. Vox a PGA Tour postupně představili projekt téměř každé dostupné streamovací platformě, a nejen těm sportovním. Nakonec padla volba na společnost Netflix, a to díky jejich průkopnickému projektu „Touha po vítezství“ z prostředí Formule 1. Ukázalo se, že díky této sérii klesl průměrný věk diváků závodů z původních 36 let z roku 2017 na loňských 32, což je pro inzerenty velmi atraktivní číslo a velká předzvěst trvalé popularity. Říkejme tomu třeba „netflixovský efekt“. Průměrný věk fanouška PGA Tour a golfu obecně, jak asi tušíte, je výrazně vyšší.

Netflix dal projektu PGA Tour zelenou a propojil vedení tour s produkční kanceláří Box To Box Films, týmem, který stojí za výrobou série „Touha po vítězství“. Paul Martin, jeden z šéfů Box To Box, se k celému cirkusu připojil jako výkonný producent, a David Check, 25násobný držitel ceny Emmy, bude pracovat jako vedoucí projektu. Tvůrčí tým stojící za show – a sama platforma, na které série poběží – jsou v golfu v podstatě nováčky, což byl svým způsobem záměr.

 „Jestli vše zvládneme podle představ, bude to znamenat značný příliv nových fanoušků, kteří předtím nikdy golf naživo nesledovali a kteří se seznámí s kluky, jako jsou Collin Morikawa nebo Jordan Spieth,“ říká Wandell.

Mezi další velká jména, do jejichž soukromí v sérii nahlédneme, jsou Dustin Johnson, Brooks Koepka, Viktor Hovland, Xander Schauffele, Tommy Fleetwood, Bubba Watson, Ian Poulter a Sergio García. Ty nejlepší, kteří se v dokumentu zatím neobjeví, můžeme spočítat na prstech jedné ruky. Patří mezi ně Tiger Woods, Phil Mickelson, Rory McIlroy a Jon Rahm. Na druhou stranu uvidíme pár hráčů, kteří nehrají o velké tituly, ale mají zajímavou osobnost, jako jsou Joel Dahmen nebo Harry Higgs.

Z pohledu celé show má přece jen Formule 1 pár neodmyslitelných výhod – v závodech je spousta týmové dynamiky, což v golfu „zatím“ neplatí. Každý její závod je obvykle přehlídkou nesmírného bohatství a týden trvajících večírků v mnoha případech pořádaných na dechberoucích místech plných jachet, jako jsou Monako, Barcelona, jižní Francie nebo severní Itálie. Je tu také celá ta věc s vůní benzinu, rychlými auta a projížděním zatáček smrtící rychlostí. Přesto, a naštěstí, celý úspěch série „Touha po vítězství“ nestojí na této okázalosti, lesku, ale na jednotlivých aktérech a jejich příbězích.

„Formule 1, podobně jako golf, vytvořila prostředí, kde hráči neměli pocit, že mohou být skutečně sami sebou,“ říká Martin. „To, co ‚Touha po vítězství‘ přinesla, je, že nám to umožnilo vést neformální rozhovory a zachytit momenty, kdy byli jezdci bezprostřední, protože neměli jen pocit, že to dělají pro pořadatele, sponzora nebo značku. Celá show byla o tom, dát jim příležitost být sami sebou. To byl jeden z důvodů, proč to zarezonovalo také u golfistů, a myslím, že bude rezonovat i u fanoušků.“

PGA Tour nakonec dala Netflixu i poslední svolení. Zatímco se v minulosti snažila kontroverze zamlčovat – nikdy například nezveřejňovala výše pokut a snažila se bagatelizovat případné pravidlové spory –, série Netflixu se tohoto pikantního dramatu nezalekne.

„Lidé mají mylnou představu, že golf jsou jen lidé z luxusních soukromých klubů, co se narodily se stříbrnou lžičkou v puse a jsou nudní,“ říká Mumm, kterému je 35 let a sám má nízký handicap. „Ale to už dávno nejsou ti, kteří jsou na tour dnes. Žádná z postav v našem obsazení z tohoto prostředí nevzešla. Mají to vydřené. Mnozí z nich začínali od nuly. Golf je individuální sport, a po psychologické stránce to je kolikrát až psychodrama. Když se do něj ponoříte hlouběji, jeho vnitřní dynamika je daleko bohatší, než jsem si kdy dokázal vůbec představit.“

Natáčení začalo na turnaji Farmers Insurance Open v lednu a bude pokračovat až do Atlanty na TOUR Championship v srpnu. Sami producenti se budou za pochodu učit, jak to na tour skutečně chodí, a jsou přesvědčení, že si v průběhu sezony získají důvěru hráčů– a tak se k nim dostanou blíž –, jak se bude tour blížit ke konci. Do hry se dostanou i caddies; a je tu ještě jedna věc. Hráči, kteří se v první sezoně zatím neobjeví, snad podlehnou strachu, že jim ujíždí vlak, a nakonec se do natáčení zapojí. Přesně tak to bylo u největší hvězdy Formule 1 Lewise Hamiltona. Stejně jako u „Touhy po vítězství“ se bude pořad vysílat až několik měsíců po dokončení natáčení.

To, že se kvůli takto ambicióznímu projektu dokázali spojit i golfoví manažeři – s významnou finanční pobídkou, samozřejmě – o něčem vypovídá. Minimálně o tom, že nejsou mimo realitu. Jen opakování stejného obsahu na již dobře zavedených kanálech nemůže být dostatečně atraktivní pro nové diváky, po kterých golf tak prahne. Zdá se, že po desetiletích pečlivé kontroly vlastní profesionální image golf konečně poodhrnuje oponu.

Článek vyšel v magazínu GOLF DIGEST C&S ve čtvrtek 24. BŘEZNA 2022

© 2022 Golf Digest C&S. Všechna práva vyhrazena.