Čím zapeklitější projekt, tím lépe

Čím zapeklitější projekt, tím lépe

RODINNÁ FIRMA původně vyrábějící privátní vrata vyrostla v bezmála 30 letech v úspěšného specialistu na atypická protipovodňová a protipožární řešení ve vratové oblasti. Její výrobky jsou žádané nejen u nás, ale po celém světě. Najdete je v Národním divadle, pražském nebo pařížském metru či budově spalovny odpadu v Kodani, která se proslavila mimo jiné tím, že na její střeše Dánové lyžují. 


„Žádný problém nevidíme jako problém, ale jako výzvu,“ říká Jan Semián, obchodní ředitel firmy JaP – Jacinaz Mnichova Hradiště, mimo jiné vášnivý golfista, který si ve dnech volna zahraje s přáteli nebo obchodními partnery.

V roce 1994 jste začínali výrobou vrat pro rodinné domy, nyní budujete protipovodňové zábrany pro francouzské metro nebo policejní stanici v Macau. Můžete popsat, jakou cestou jste se k nim dostali?

Za úspěchem stojí energie a vizionářský duch majitele Petra Jaciny. S dobrou obchodní strategií během let rozšiřoval portfolio produktů. Začali jsmes obyčejnými vraty do garáží, následně přidali zámečnickou výrobu. K vratům jsme začali dělat brány. Ale to nestačilo a majitel nasměroval výrobu na průmyslová vrata a brány. Tady už se bavíme třeba o šestnáctimetrovém pojezdu, což jen tak někdo neumí. Dnes vyrábíme i vrata letištních hangárů a další speciality.

Kdy jste začali s protipovodňovými a protipožárními systémy?

Zlomovým bodem byly povodně v roce 2002. Najednou jsme měli obrovskou poptávku, ale zákazníci vyžadovali, aby vrata byla i vodotěsná, což tehdy bylo něco jako sci-fi. A tak jsme se tomu začali věnovat. V následujících letech se ukázalo, že to byl správný krok. Dnes jsme na špičce v oboru a máme zakázky z celého světa. Přesto výrobu stále inovujeme a vymýšlíme nové produkty.

Stojí tedy za úspěchem invence majitele a vaše schopnost improvizace?

Zcela určitě. Žádný problém nevidíme jako problém, ale jako výzvu. Na atypické zakázky se přímo vrháme a příležitosti neodmítneme.

Máte na mysli třeba tlakotěsné uzávěry do pražského metra?

Přesně tak. V některých stanicích jsou vstupy pro imobilní občany, které musí být chráněné proti výbuchu.To znamená, že když v místě uděláte vrt, musíte v něm instalovat tlakové uzávěry. Sami jsme je vyvinuli, načež nás čekal složitý proces schvalování. Potřebovali jsme asi osm různých razítek… Ale povedlo se. Do pražského metra ostatně dodáváme i speciální mříže. Na první pohled vypadají jednoduše, ale jsou velmi složité a bezpečnostně předimenzované.

V Národním divadle jste instalovali protipovodňová vrata. Byla v něčem specifická?

Kromě obvyklých standardů jsme je museli vzhledově přizpůsobit, aby zapadla do rázu divadla a okolí. Na tuhle zakázku mám dokonce osobní vzpomínky. Jednou jsem před divadlem strávil celou noc. V té době jsem dělal servis a dostali jsme hlášení, že se vrata nezavírají. Jel jsem tam technika podpořit, seděl na nábřeží u Vltavy a až do rána krom vrat pozoroval probouzející se Prahu.

V Mnichově Hradišti jste dokonce vybudovali zkušební kanál, kde vše testujete. Taky váš nápad?

Ano. V roce 2015 jsme přestavovali administrativní budovu a při té příležitosti jsme postavili zkušební kanál na protipovodňové systémy. Následně jsme ho představili v Londýně na výstavě, kde sklidil obrovský úspěch. Mohu-li porovnat zázemí konkurenčních firem v celosvětovém měřítku, tak naše zařízení je jednoznačně ojedinělé, až nadčasové. Kanál používáme jak k testování našich výrobků,tak k jejich prezentaci. 

Troufli byste si na projekt na mořském pobřeží?

U moře už jsme několik zakázek realizovali. Zábrany děláme ze speciálního materiálu, který odolái salinitě.Sůl má silné korozivní účinky a klasická nerezová ocel zrezne. Máme zajímavé projekty, třeba na francouzském pobřeží,kde jsme instalovali vodotěsné brány dlouhé dvanáct metrů, které musejí odolat i přílivovým vlnám.

Ve Francii vaše produkty jistí před živly i pařížské metro. Jak jste se k tomuto projektu dostali?

Pařížané nás prostřednictvím našeho francouzského dodavatele požádali, zda bychom nemohli zprostředkovat společnou schůzku se zástupci pražského dopravního podniku, kteří byli u povodní v roce 2002. Obávali se, že kdyby se Seina rozvodnila, Paříž by půl roku nefungovala. Společná schůzka proběhla u nás v sídle firmy před osmi lety a další se uskutečnilaletos v září.

Seina se vylila z břehů naposledy před čtyřmi lety, tam se obavy dají pochopit, ale v Dubaji?

Když se podíváte na Dubaj, rozlohou to není zas tak velké město, a navíc placka, z níž trčí pár mrakodrapů a písek. Možná je zvláštní, že právě tam děláme protipovodňová hrazení,(úsměv) ale jsou velmi důležitá. Mají zabránit následkům přívalových dešťů, což je téma také u nás. Vzpomeňte si na letošní letní bouřky, kdy došlo k velkým majetkovým škodám v několika městech a obcích.

Dokážete si vybavit nejtěžší projekt?

Česká firma dodávala před pěti lety kovovou konstrukci pro spalovnu odpadu Amager Bakke v Kodani, na jejíž střeše Dánové nechali vybudovat unikátní sjezdovku. My jsme s touto firmou spolupracovali a dodali jim speciální dvoukřídlá vrata z nerezové oceli, elektronicky připojená na náš systém. Instalovala se jeřábem do výšky pětatřiceti metrů nad mořem. Našeho šéf montéra za to obdivuji doteď, já bych to nedal.

Aktuálně vstupujeme do období klimatických změn, které s sebou přináší častější záplavy a požáry. Promítá se to do zájmu lidí a firem?

Poptávka roste právě vzhledem ke klimatickým změnám, které přinášejí více záplav, povodní a také nárůst počtu požárů.Co se týká požárů, myslím si, že to vyplývá z legislativy. Předpisy se stále zostřují a v důsledku toho se zmenšují požární úseky. Vezměte si výrobní haly – dřív byl jeden úsek velký 50×100 metrů, před pěti lety se musel rozdělit na dva a teď na tři nebo čtyři. Jiná situace je v oblasti ochrany před povodněmi. Řada lidí pochopila, že se musí starat sama o sebe, že o ně nikdo pečovat nebude. Někdo je zodpovědný, jiný méně. Ti zodpovědnější se snaží chránit svoje majetky a poptávají protipovodňová vrata či jiné produkty.

Třeba unikátní ochranné boxyBlack box a Security box?

Ano, tyto výrobky jsme vyvíjeli několik let. Těžíme ze zkušeností, které jsme nasbírali v ochraně před vodou a ohněm. Black Box jsme vyvíjeli jako preventivní řešení, které předchází zbytečným starostem. Je vodotěsný, a tak i odolný vůči požáru či zřícení domu.Světová konkurence nabízí klasické protipožární trezory, které jsou odolné pouze proti ohni a vodě. Náš box odolá ohni i záplavě – může stát zatopený několik metrů hluboko klidně týden. Můžeme do něj umístit třeba GPS lokátor a díky tomu ho později snadno najít. Součástí vybavení může být i bezpečné datové úložiště. Druhou novinkou je Security Box, který jsme vyvinuli zejména pro domácnosti jako ochrana proti zlodějům.Je určen pro peníze, cennosti, doklady nebo důležité dokumenty a také nabízí bezpečné úložiště pro zbraň.Disponuje elektronickým kombinačním zámkem na kód. U tohoto výrobku jsme se soustředili nejenom na bezpečnost, ale velmi důležitý byl i jeho design.