Zakopaný poklad

Zakopaný poklad

Objeví se také u vás systém, který vám samočinně natýčkuje míč?


NIKDY NEPODCEŇUJTE, jakou moc má strach, že se ztrapníte. Anglickému inženýrovi Martinu Wyethovi jehokolegové slíbili, že ho po dokončení společného projektu vezmou na hřiště ve Wentworthu u Londýna. Mělo to však háček: Wyeth nikdy golf nehrál. A tak se vydal na driving. Po spoustě sliců a topinek konečně zahrál onu první povedenou ránu, kterou si golf každého začátečníka podmaní. „Ale inženýra ve mně žralo, že netuším, proč se tahle rána povedla a ta předtím byla příšerná,“ vzpomíná Wyeth. „V takových chvílích my inženýři postupujeme tak, že postupně měníme jednotlivé prvky a pokaždé sledujeme, jestli je výsledek lepší, nebo horší.“

Na rozdíl od většiny golfových nováčků měl Wyeth znalosti k tomu, aby zkonstruoval prototyp zařízení, které mu s tímto procesem mělo pomoct. Svoje udělátko nazval Power Tee. Jde o odolnou kovovou plošinu pokrytou umělou trávou, která se umístí přes rohožku na drivingu a z níž vám automaticky vyjíždí míč natýčkovaný ve výšce, v jaké potřebujete. Skrytý zásobník pojme 100 míčů a na malém ovládacím panelu se vám jednak ukazuje, kolik vám jich ještě zbývá, a jednak si tam můžete nastavit výšku týčka – na výběr jich máte čtyřicet. Byl to hit.

Wyeth začal svůj vynález nabízet po celých britských ostrovech a měl úspěch. Na své drivingy ho nainstalovaly i takové kluby jako St. Andrews, Belfry a také Wentworth. Svůj obchodní model popisuje takto: „Na začátku jsme dali Power Tee na tři různé drivingy zdarma, abychom viděli, jak se budou líbit. Brzo nám majitelé hlásili, že někteří golfisté k nim jen kvůli Power Tee neváhají jet i z 80kilometrové vzdálenosti.“

Pak Wyeth zkusil prorazit i v Americe. Zpočátku ale spíš litovali, že do toho šli. Power Tee dorazilo za oceán v roce 2009, kdy se právě začaly naplno projevovat důsledky finanční krize, takže golfová zařízení zavírala krám. Původní plán byl takový, že samočinná týčka se pronajmou velkým resortům, které jich budou mít desítky, načež se nájemní smlouvy odprodají nějaké finanční společnosti a zisk z prodeje se využije na další expanzi. „Dokázali jsme takhle pronajmout 250 našich zařízení,“ líčí Wyeth. „Nájemní smlouvy měly hodnotu 2,5 milionu dolarů, ale neviděli jsme z nich prakticky ani cent. Náš rozjezd v Americe nám akorát udělal dvoumilionovou díru do rozpočtu.“

Wyetha napadlo, že v době, kdy všichni šetří, se možná bude více dařit malým, nezávislým drivingům, protože jsou levnější. Jenže ty po tisících krachovaly, jelikož provozovatelé golfových hřišť začali ve snaze udržet si klientelu tlačit ceny dolů. „Absolutně jsme nečekali, že mezi hřišti propukne tak lítý konkurenční boj, že začnou nabízet fíčko i s pivem za dvacet dolarů,“ kroutí hlavou Wyeth. „Samostatné drivingy to úplně vyšachovalo ze hry. Byly to pro nás krušné časy a trvalo to dobrých sedm osm let.“

Nakonec pomohla příznivá doporučení, která Power Tee sbíralo od předních trenérů typu Ricka Smithe, díky čemuž si zařízení objednávaly nové vznikající drivingy a golfové akademie a držely ho nad vodou. Zásadní posun pak přišel z nečekaného zdroje. Firma Topgolf je na jednu stranu přímou konkurencí drivingů a resortů, do jakých se Wyeth snaží udat Power Tee, na druhou stranu právě Topgolf svým obchodním úspěchem (sází na propojení rozličných golfových her se zábavou a barovou atmosférou) přiměl tyto podniky, aby také nasadily nové technologie a zábavní prvky a tím si udržely podíl na trhu. „Topgolf jednoznačně ukazuje celému golfovému průmyslu, co můžete dokázat, když nabídnete produkt, který se líbí golfistům i negolfistům,“ chválí Wyeth. „V takovém prostředí jsou první golfové krůčky mnohem zábavnější, nepřipadáte si trapně a nezažíváte zdaleka tolik frustrace.“

I majitelé drivingů mají větší zisky. Power Tee si nejčastěji pořizují podniky, které mají dvacet třicet cvičných odpališť a noční osvětlení a nabízejí zábavu pro celou rodinu, takže odpalování míčků působí skoro jako počítačová hra prožívaná v reálném životě. Jeden podnik nedávno investoval do pořízení Power Tee 3 000 dolarů a výsledkem bylo téměř zdvojnásobení měsíčního obratu – z 50 000 na 90 000 dolarů.

Dnes už byste Wyethův vynález našli ve více než 400 podnicích po celém světě a golfisté na nich každý den odpálí přes šest milionů míčů. I když ani s takovým tréninkem se nikdo nestane dokonalým hráčem, Wyeth slouží pro svůj výrobek jako dobrá případová studie. Má totiž už handicap 10,6.

– MATTHEW RUDY